Fingridin strategiset tavoitteet ja mittarit
= asetettu tavoite saavutettiin / yli tavoitteen
= asetetun tavoitteen tuntumassa
= alle asetetun tavoitetason, mutta edelleen hyvä tulos
= alle asetetun tavoitteen, mutta tulos aiempien vuosien tuntumassa
= saavutettu tulos selkeästi alle asetetun tavoitteen
Tavoitteemme 2016 | Miten onnistuimme? | Mihin tähtäämme 2017? | YK:n kestävän kehityksen tavoitteet | |
ASIAKKAAT JA YHTEISKUNTA | ||||
Häiriöiden kansantaloudellinen asiakashaitta |
Kantaverkon häiriöiden aiheuttama taloudellinen haitta asiakkaille alle 3,5 miljoonaa euroa. |
Taloudellinen haitta asiakkaille oli 3,1 miljoonaa euroa. |
Laskentatapa muuttunut viranomaissääntelyn seurauksena ja tavoite alle 7,5 miljoonaa euroa. Aiemmalla laskentatavalla 3,5 miljoonaa euroa. | ![]()
![]() |
Asiakkaiden luottamus Fingridiin | Asiakaskyselyn tavoitetaso 3,7 (asteikko 1-5). |
Tulos oli 4,0. |
Asiakaskyselyn luottamusmittari 4,0 | ![]()
|
Hintataso | ENTSO-E:n eurooppalainen hintatasovertailu: mitalisija 16:n maan vertailuryhmässä. |
Fingridin sijoitus oli 4. |
Tavoite ennallaan. | ![]() |
TALOUS | ||||
Luottoluokitus |
Luottoluokituksen säilyttäminen vähintään tasolla A-. |
Fingridin luottoluokitus parani tarkastelukaudella. |
Tavoite ennallaan. |
![]()
|
Osingonmaksukyky |
Omistajien tavoitteiden mukainen osinkotuotto. |
Omistajien tavoitteiden mukainen osinkotuotto saavutettu. |
Tavoite ennallaan.
|
![]()
|
Kustannustehokkuus |
Nykyisen hyvän kustannustehokkuuden säilyttäminen ja tuottavuuden jatkuva parantaminen. |
Hyvä kustannustehokkuus säilytetty. |
Tavoite ennallaan.
|
![]()
|
SISÄISET PROSESSIT | ||||
Investointien toteutuminen |
Kantaverkon investointiohjelman toteuttaminen Suomen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisen mahdollistamiseksi: investointihankkeet aikataulussa ja budjetissa. |
Investointihankkeet edenneet aikataulun mukaisesti ja pysyneet budjetissa. |
Tavoite ennallaan. |
|
Sähkömarkkinoiden edistäminen |
Keskeiset sähkömarkkinoiden kehittämishankkeet ja palvelut toteutettu suunnitellusti. |
Hankkeet toteutuivat pääosin suunnitellussa aikataulussa ja keskeiset palvelut on tuotettu laadukkaasti. |
Asiakaskyselyn arvosana sähkömarkkinoiden edistämisessä onnistumisessa 3,8. |
![]()
|
Keskeytysten ajoitus Ruotsin yhteyksillä sähkömarkkina-vaikutusten vähentämiseksi. Tavoitetaso yli 56%. |
![]() |
|||
Hankintaketju |
Ei merkittäviä poikkeamia tilaajavastuu- tai työsuhdeasioissa. |
Ei merkittäviä poikkeamia tilaajavastuu- tai työsuhdeasioissa. |
Tavoite ennallaan. |
|
Työturvallisuus |
Työtapaturmataajuus alle 5 vuoden 2018 loppuun mennessä (mukana fingridiläiset ja palvelutoimittajat). |
Työtapaturmataajuus oli 8. |
Tavoite ennallaan. |
![]() |
Maankäyttö- ja ympäristö |
Ei merkittäviä ympäristöpoikkeamia. |
Toiminnassa ilmeni yksi merkittävä ympäristöpoikkeama. |
Tavoite ennallaan. |
|
Maanomistajakyselyjen yleisarvosana hyvä. |
Kolmea päättynyttä voimajohtohanketta koskeneen kyselyn yleisarvosana oli noin 4 eli hyvä. |
Tavoite ennallaan. |
|
|
Kunnossapidon ja omaisuuden hallinnan tehokkuus |
Mitalisija kansainvälisessä vertailussa (ITOMS, ITAMS). |
Saavutettiin mitalisija. |
Tavoite ennallaan. |
|
Käyttötoiminnan tehokkuus |
Mitalisija kansainvälisessä käyttötoiminnan vertailussa. |
Mitalisija hyvin lähellä. |
Sähköjärjestelmän käyttövarmuus: häiriö-keskeytysaika liittymispistettä kohti alle 3 minuuttia. |
|
Järjestelmäreservien riittävyys vähintään 99,99 %. |
|
|||
HENKILÖSTÖ JA OSAAMINEN |
||||
Työilmapiiri |
Henkilöstötutkimuksen kärkitulos. |
Saavutettiin paras luokitus. |
Tavoite ennallaan. |
|
Johtaminen |
Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen yleinen yhtiösarja: 10 parhaanjoukossa (joka toinen vuosi tehtävä tutkimus). |
Ei tutkittu vuonna 2016. |
Tavoite ennallaan. |
|
Vastuulliset toimintatavat |
100 % henkilöstöstä läpäissyt Fingridin toimintaperiaatteiden verkkokoulutuksen. |
96 % henkilöstöstä läpäissyt Fingridin toimintaperiaatteiden verkkokoulutuksen. |
Henkilöstökyselyn arvosana toimintatapojen vastuullisuudesta hyvä. |
|