Yritysvastuun GRI-tunnusluvut
YLEINEN SISÄLTÖ | |||||||||||||
Tunnus | GRI:n sisältö | Sijainti | Lisätiedot | Global Compact | |||||||||
Strategia ja analyysi | |||||||||||||
G4-1 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajan katsaus | |||||||||||
G4-2 | Keskeisten vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien kuvaus | Strategia ja johtamisjärjestelmä Toimintaympäristö Hallinnointi Hallituksen toimintakertomus |
|||||||||||
Organisaation taustakuvaus | |||||||||||||
G4-3 | Raportoivan organisaation nimi | Fingrid Oyj | |||||||||||
G4-4 | Tärkeimmät tavaramerkit/brändit sekä tuotteet ja palvelut | Fingrid lyhyesti | |||||||||||
G4-5 | Organisaation pääkonttorin sijainti | Fingridin pääkonttori sijaitsee Helsingissä. | |||||||||||
G4-6 | Toimintamaiden lukumäärä ja maat, joissa organisaatio toimii tai jotka ovat merkittäviä raportissa kuvattujen olennaisten yritysvastuun näkökohtien osalta | Fingrid lyhyesti | |||||||||||
G4-7 | Organisaation omistusrakenne ja yhtiömuoto | Fingrid lyhyesti | |||||||||||
G4-8 | Markkina-alueet | Fingrid lyhyesti | |||||||||||
G4-9 | Raportoivan organisaation koko | Fingrid lyhyesti | |||||||||||
G4-10 | Henkilöstön määrä työsuhteen ja työsopimuksen mukaan, alueellisesti ja sukupuolen mukaan jaoteltuna | 6 |
HENKILÖSTÖN MÄÄRÄ | |||||||||
2016 | Miehiä | Naisia | 2015 | Miehiä | Naisia | 2014 | Miehiä | Naisia | |
Vakituisia | 291 | 220 | 71 | 280 | 211 | 69 | 282 | 215 | 67,00 |
87 % | 76 % | 24 % | 89 % | 75 % | 25 % | 90 % | 76 % | 24 % | |
Määräaikaisia | 43 | 30 | 13 | 35 | 27 | 8 | 31 | 26 | 5,00 |
13 % | 70 % | 30 % | 11 % | 77 % | 23 % | 10 % | 84 % | 16 % | |
Kokoaikaisia | 302 | 226 | 76 | 293 | 220 | 73 | 290 | 222 | 68,00 |
90 % | 75 % | 25 % | 93 % | 75 % | 25 % | 93 % | 77 % | 23 % | |
Osa-aikaisia | 32 | 24 | 8 | 22 | 18 | 4 | 23 | 19 | 4,00 |
10 % | 75 % | 25 % | 7 % | 82 % | 18 % | 7 % | 83 % | 17 % | |
Yhteensä | 334 | 250 | 84 | 315 | 313 | ||||
Keskimäärin | 336 | 318,9 | 305,3 |
HENKILÖSTÖ TOIMIPAIKOITTAIN | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Helsinki | 285 | 267 | 260 |
Hämeenlinna | 16 | 15 | 17 |
Oulunsalo | 9 | 9 | 10 |
Petäjävesi | 13 | 12 | 13 |
Rovaniemi | 2 | 2 | 2 |
Varkaus | 9 | 10 | 11 |
G4-10 (add.) | Urakoitsijoiden henkilöstön määrä työsuhteen ja työsopimuksen mukaan sekä alueellisesti jaoteltuna | Raportoitu palvelutoimittajien työtunnit, jotka ovat Fingridin sisäisessä seurannassa. Kantaverkon kunnossapito- ja rakennustoiminnassa tehtiin vuoden 2016 aikana yhteensä noin 976 650 työtuntia vastaten 575 henkilötyövuotta. | 6 |
HENKILÖKUNNAN JA PALVELUTOIMITTAJIEN HENKILÖTYÖVUODET | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Oman henkilökunnan henkilötyövuodet | 300 | 287 | 275 |
Palvelutoimittajien henkilötyövuodet | 575 | 593 | 533 |
Henkilötyövuodet yhteensä | 876 | 880 | 808 |
G4-11 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Fingrid noudattaa energiateollisuuden toimihenkilöiden ja ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksia. Työehtosopimusten piiriin kuuluu koko henkilöstö pois lukien johto. | 3 | ||||||||||
G4-11 (add.) | Yhtiölle työtä suorittavien urakoitsijoiden työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö maittain jaoteltuna | Tilaajavastuulain mukaisesti Fingridin työmailla niin kotimaisen kuin ulkomaisen työvoiman osalta koko urakointiketju on velvoitettu toimimaan soveltuvien suomalaisten työehtosopimusten mukaisesti. | |||||||||||
G4-12 | Organisaation toimitusketju | Fingrid edellyttää palvelu- ja tavarantoimittajiltaan sitoutumista Fingridin yritysvastuuvaatimuksiin (Supplier Code of Conduct) tai omiin vastaaviin. Asetettavat vaatimukset liittyvät muun muassa liiketoimintatapoihin, ihmisoikeuksiin, työelämän oikeuksiin, työturvallisuuteen ja ympäristöasioihin. Yritysvastuuvaatimuksia sovelletaan vähintään 30 000 euron arvoisissa hankinnoissa ja ne liitetään esimerkiksi materiaali-, laite- tai ICT-hankintojen hankintasopimuksiin. Toteutumista valvotaan riskiperusteisesti. Toistuvissa sähköasema- ja voimajohtohankinnoissa käytettävissä toimittajarekistereissä yritysvastuuvaatimukset ovat pääsyehtona. Lisäksi sopimuskumppaneille asetetaan erillisiä sopimusehtoja liittyen alihankintaan ja työvoiman käyttöön, työturvallisuuteen ja ympäristöasioihin. Kantaverkon rakentaminen toteutetaan projektipohjaisesti erillisinä sähköasema- ja voimajohtoprojekteina niin sanottuina avaimet käteen -urakoina. Fingridin sopimuskumppanina oleva pääurakoitsija vastaa kohteen yksityiskohtaisesta suunnittelusta, materiaali- ja laitehankinnoista sekä rakentamisesta ja asentamisesta käyttöönottoon asti. Pääurakoitsijalla voi olla kussakin projektissa lukuisia aliurakoitsijoita. Kantaverkon rakentamisen ja kunnossapidon urakoitsijoiden ja palvelutoimittajien pätevyys varmistetaan pääasiallisesti erillisten toimittajarekisterien ja esivalintamenettelyjen kautta. Voimajohtojen ja sähköasemien peruskunnossapidossa on käytössä lisäksi kelpuutusmenettely töiden tekemiseen tarvittavan työntekijöiden henkilökohtaisen pätevyyden varmistamiseksi. Fingridin välittömiä sopimuskumppaneita on noin 60, joista 12 suurinta vastaa noin 90 prosentista hankintojen rahallisesta arvosta. Aluejaon mukaisesti tehtyjä sopimuksia on voimajohtokunnossapidossa kahden ja sähköasemakunnossapidossa neljän yhtiön kanssa. Kantaverkon rakennustoiminnassa urakoitsijoiden ja niiden alihankkijoiden työvoima on pääosin kotimaista. Ulkomaista työvoimaa muun muassa Puolasta, Kroatiasta, Baltian maista, Saksasta ja Italiasta on ollut merkittävässä määrin lähinnä voimajohtotyömailla. Kantaverkon kunnossapitotoiminnassa palvelutoimittajien ja niiden alihankkijoiden työvoima on kotimaista. Ulkomaista työvoimaa on käytössä jonkin verran voimajohtojen raivaustoiminnassa ja joillakin erikoisosaamisen alueilla. |
|||||||||||
G4-13 | Merkittävät muutokset organisaation koossa, rakenteessa, omistusrakenteessa tai toimitusketjussa raportointijaksolla | Hallituksen toimintakertomus | Ei merkittäviä muutoksia | ||||||||||
EU-1 | Asennettu kapasiteetti energialähteittäin ja sääntelyjärjestelmittäin | Ei sovellu Fingridille. Fingridillä ei omaa tuotantoa. | |||||||||||
EU-2 | Energian tuotanto energialähteittäin ja sääntelyjärjestelmittäin | Ei sovellu Fingridille. Fingridillä ei omaa tuotantoa. | |||||||||||
EU-3 | Kotitalous-, teollisuus-, instituutio- ja kaupallisten asiakkaiden määrä |
KANTAVERKKOON LIITETYT ASIAKKAAT | ||||||
Joulukuu 2016 | Joulukuu 2015 | Joulukuu 2014 | ||||
Asiakkaat | Liittymispisteet | Asiakkaat | Liittymispisteet | Asiakkaat | Liittymispisteet | |
Jakeluverkot | 62 | 412 | 62 | 414 | 60 | 409 |
Tuotanto | 32 | 56 | 29 | 54 | 25 | 50 |
Teollisuus | 24 | 48 | 25 | 49 | 28 | 40 |
Institutionaaliset asiakkaat | 1 | 43 | 1 | 44 | 1 | 44 |
Yhteensä | 119 | 559 | 117 | 561 | 114 | 543 |
EU-4 | Sähköverkoston pituus (ilma- ja maakaapelit/siirto- ja jakelulinjat) | Fingridin omistamaan kantaverkkoon kuuluu 400, 220 ja 110 kilovoltin voimajohtoja noin 14 600 kilometriä sekä 118 sähköasemaa ja 4 HVDC asemaa. | |||||||||||
EU-5 | Hiilidioksidipäästöoikeudet päästökauppajärjestelmän mukaan | Hallituksen toimintakertomus | Fingridin varavoimalaitokset kuuluvat Euroopan unionin päästökauppajärjestelmän piiriin. Polttoaineen kulutuksen mittaus- ja raportointijärjestelmien toiminnan oikeellisuuden todentaa virallinen akkreditoitu päästökauppatodentaja. Päästöoikeuksia palautettiin yhteensä 10 326 (6 697) yksikköä (tCO2), jotka kaikki olivat saatuja päästöoikeusyksiköitä. Fingridille ei ole myönnetty maksuttomia päästöoikeuksia päästökauppakaudelle 2013-2020. Päästöoikeuksia ei ostettu vuonna 2016. Päästökaupan taloudellinen merkitys oli Fingridille vähäinen. | ||||||||||
G4-14 | Varovaisuuden periaatteen soveltaminen | Varovaisuusperiaate sisältyy Fingridin toimintaperiaatteisiin ja YK:n Global Compact -aloitteeseen, johon Fingrid on sitoutunut. Uusien voimajohtohankkeiden ympäristövaikutukset selvitetään ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä (YVA) tai sähkömarkkinalain mukaisella ympäristöselvityksellä. Fingridin varavoimalaitokset ovat ympäristölupavelvollisia. | |||||||||||
G4-15 | Organisaation hyväksymät tai edistämät ulkopuolisten toimijoiden periaatteet tai aloitteet | Toimitusjohtajan katsaus Hallituksen toimintakertomus |
Global Compact-aloite Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimus 2008–2016 ja 2017–2025 |
||||||||||
G4-16 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | ENTSO-E (European Network of Transmission System Operators – Electricity), Energiateollisuus ry, Cigré (International Council on Large Electric Systems), Yritysvastuuverkosto FIBS, Suomalaisen Työn Liitto | |||||||||||
Tunnistetut olennaiset näkökohdat ja laskentarajat | |||||||||||||
G4-17 | Konsernin laskentaraja | Vuosikertomuksen sisältö ja raportointiperiaatteet | |||||||||||
G4-18 | Raportin sisällön määrittely | Strategia | Arvio Fingridin toiminnasta aiheutuvista merkittävistä taloudellisista, sosiaalisista ja ympäristövaikutuksista sekä vaikutuksista sidosryhmien päätöksentekoon on päivitetty vuonna 2016 ottaen huomioon vastuullisuuden vahva strategia- ja liiketoimintayhteys, vaikutus Fingridin kykyyn luoda arvoa sekä GRI-raportointiohjeiston koko arvoketjuun ulottuvat vaatimukset. Päivitystyön lähtökohtana oli vuonna 2014 tehty perusteellinen olennaisuusanalyysi, joka sisälsi laajan tausta-analyysin, kymmeniä fingridiläisiä asiantuntijoita osallistaneet työkokoukset ja noin 700 henkilölle lähetetyn sidosryhmäkyselyn. Vuonna 2016 olennaisuusanalyysin päivitystarpeet arvioitiin Fingridin kehityspäällikköjen toimesta ja johtoryhmä vahvisti Fingridin toiminnalle tärkeimmät asiat sekä niiden johtamiskäytäntöjen riittävyyden. | ||||||||||
G4-19 | Olennaiset näkökohdat | Toimintaympäristö | Fingridille olennaisimmiksi priorisoidut asiat ja niitä vastaavat GRI G4 -raportoinnin näkökohdat on esitetty kappaleessa Toimintaympäristö ja GRI-sisältöindeksissä. | ||||||||||
G4-20 | Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat organisaation sisällä | Vuosikertomuksen sisältö ja raportointiperiaatteet | |||||||||||
G4-21 | Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat organisaation ulkopuolella | Vuosikertomuksen sisältö ja raportointiperiaatteet | |||||||||||
G4-22 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Mahdolliset muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa on esitetty tietojen yhteydessä. | |||||||||||
G4-23 | Merkittävät muutokset raportin laajuudessa ja näkökohtien laskentarajoissa | Ei merkittäviä muutoksia raportin laajuudessa tai näkökohtien laskentarajoissa. | |||||||||||
Sidosryhmävuorovaikutus | |||||||||||||
G4-24 | Luettelo organisaation sidosryhmistä | Sidosryhmäyhteistyö | |||||||||||
G4-25 | Sidosryhmien määrittely- ja valintaperusteet | Sidosryhmäyhteistyö | |||||||||||
G4-26 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmäyhteistyö | |||||||||||
G4-27 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Asiakkaat Yritysvastuu Ympäristö |
|||||||||||
Raportin kuvaus | |||||||||||||
G4-28 | Raportointijakso | Raportointijakso on tilikausi 1.1.–31.12.2016. | |||||||||||
G4-29 | Edellisen raportin päiväys | Edellinen vuosikertomus julkaistiin 6.4.2016. | |||||||||||
G4-30 | Raportin julkaisutiheys | Vuosikertomus julkaistaan vuosittain. | |||||||||||
G4-31 | Raporttiin tai sen sisältöön liittyvät yhteystiedot | Palautetta ja kysymyksiä vuosikertomuksesta ja yritysvastuusta voi lähettää viestinta@fingrid.fi | |||||||||||
G4-32 | GRI-sisältövertailu | Yritysvastuun GRI-tunnusluvut | Fingridin yritysvastuuraportointi on toteutettu GRI-ohjeiston peruslaajuuden (core) vaatimusten mukaisesti. | ||||||||||
G4-33 | Lähestymistapa ulkoiseen varmennukseen | Yritysvastuun tietoja ei ole ulkoisesti varmennettu lukuun ottamatta hiilidioksidipäästöselvitystä, jonka on todentanut ulkopuolinen päästökauppatodentaja. | |||||||||||
Hallinto | |||||||||||||
G4-34 | Hallintorakenne ja valiokunnat | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä | |||||||||||
G4-35 | Vastuunjako | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Yritysvastuu |
|||||||||||
G4-36 | Vastuuhenkilöt | Yritysvastuu | |||||||||||
G4-38 | Hallituksen kokoonpano | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä | Raportoitu hallituksen kokoonpano ja hallitusjäsenten riippumattomuus. | ||||||||||
G4-39 | Hallituksen puheenjohtajan asema | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä | |||||||||||
G4-40 | Hallituksen valinta | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä | Raportoitu jäsenten valinnasta ja siihen liittyvistä kriteereistä. | ||||||||||
G4-41 | Eturistiriitojen välttäminen | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä | Raportoitu jäsenten valinnasta ja siihen liittyvistä kriteereistä. | ||||||||||
G4-42 | Hallituksen rooli organisaation tarkoituksen, arvojen ja strategian määrittelyssä | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Yritysvastuu |
|||||||||||
G4-45 | Hallituksen rooli riskien tunnistamisessa ja riskien hallinnassa | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Hallituksen toimintakertomus |
Kuvattu hallituksen vastuuta riskienhallinnan järjestämisessä. | ||||||||||
G4-46 | Riskienhallinnan tehokkuuden arviointi | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Hallituksen toimintakertomus |
|||||||||||
G4-47 | Riskiarviointien frekvenssi | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Hallituksen toimintakertomus |
Kuvattu hallituksen rooli riskienhallinnan periaatteiden hyväksymisessä sekä riskien ja niiden hallintatoimenpiteiden määrittelyssä ja toteutuksessa. | ||||||||||
G4-51 | Hallituksen ja ylimmän johdon palkitseminen | Palkka- ja palkkioselvitys | Kuvattu hallituksen ja ylimmän johdon palkitsemisen periaatteita ja palkitsemisjärjestelmiä. | ||||||||||
G4-52 | Palkitsemisjärjestelmät | Palkka- ja palkkioselvitys | Raportoitu palkitsemisjärjestelmien hyväksyntäprosessista ja palkitsemisen muodoista. | ||||||||||
Liiketoiminnan eettiset periaatteet | |||||||||||||
G4-56 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Fingridin visio ja arvot Yritysvastuu |
1-10 | ||||||||||
G4-57 | Toiminnan eettisyyteen ja lainmukaisuuteen liittyvä neuvonanto | Yhtiön työntekijät saavat neuvoa Fingridin toimintaperiaatteiden soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä yhtiön lakipalveluilta. | 1-10 | ||||||||||
G4-58 | Epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittaminen | Hallituksen toimintakertomus Yritysvastuu |
Epäilyt Fingridin toimintaperiaatteiden vastaisesta toiminnasta on viipymättä ilmoitettava esimiehelle, Fingridin johdolle tai sisäiselle tarkastukselle. Käytössä on myös riippumaton ns. whistleblowing-ilmoituskanava, jonka kautta ei tullut yhtään ilmoitusta toimintavuonna. Epäilyt periaatteiden vastaisesta toiminnasta tutkitaan luottamuksellisesti taaten yksityisyyden suoja ja varmistaen, että rikkeen ilmoittajalle ei aiheudu kielteisiä seurauksia. Toimintaperiaatteiden vastainen toiminta johtaa keskusteluun esimiehen kanssa ja tarpeen vaatiessa muihin kurinpitotoimiin. | 1-10 | |||||||||
Olennaiset näkökohdat |
FINGRIDIN TOIMINNASSA OLENNAINEN ASIA (TOPIC) | FINGRIDIN JOHTAMISEN KÄYTÄNTÖ (G4 DMA) | FINGRIDIN JOHTAMISEN MITTARI | FINGRIDIN TOIMINNAN KANNALTA OLENNAINEN GRI-NÄKÖKOHTA | FINGRIDIN TOIMINNAN KANNALTA OLENNAINEN GRI-TUNNUSLUKU |
Sähköjärjestelmän toimintavarmuus | Käyttövarmuuden hallinnan periaatteet Reservipolitiikka Käyttövarmuuden hallinnan varautumispolitiikka |
Kantaverkon häiriöt: taloudellinen haitta asiakkaille Käyttötoiminnan tehokkuus: sijoitus kansainvälisessä käyttötoiminnan vertailussa |
Välilliset taloudelliset vaikutukset Sähkön saatavuus ja toimintavarmuus Kysyntäjousto Järjestelmätehokkuus Saatavuus Tutkimus ja kehitys: Sähkön toimitus-varmuuteen liittyvä T&K-toiminta ja kulut Energian kulutus Päästöt |
G4-EC8 Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus EU12 Siirto- ja jakeluhäviöt EU28 Sähkönjakeluhäiriöiden esiintymistiheys EU29 Sähkönjakeluhäiriöiden keskimääräinen kesto G4 EN3 ja G4 EN4 Energian kulutus EU5 Hiilidioksidipäästöoikeudet päästökauppajärjestelmän mukaan G4-EN15 Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 1) G4-EN16 Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 2) G4-EN17 Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt )Scope 3) G4-EN21 NOx ja SOx päästöt sekä muut merkittävät päästöt ilmaan EU12 Siirto- ja jakeluhäviöt EU28 Sähkönjakeluhäiriöiden esiintymistiheys EU29 Sähkönjakeluhäiriöiden keskimääräinen kesto G4 EN3 ja G4 EN4 Energian kulutus EU5 Hiilidioksidipäästöoikeudet päästökauppajärjestelmän mukaan G4-EN15 Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 1) G4-EN16 Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 2) G4-EN17 Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt )Scope 3) G4-EN21 NOx ja SOx päästöt sekä muut merkittävät päästöt ilmaan |
Sidosryhmävuorovaikutus | Fingridin toimintaperiaatteet Maankäyttö- ja ympäristöpolitiikka Viestintäpolitiikka |
Asiakaskyselyn arvosana Entso-E:n hintatasovertailun sijoitus Maanomistajakyselyn arvosana |
Sidosryhmävuorovaikutus Tuote- ja palvelutiedot Paikallisyhteisöt |
G4-26 Sidosryhmätoiminnan periaatteet G4-27 Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet G4-PR5 Asiakastyytyväisyys-tutkimusten tulokset EU22 Yhtiön toiminnan vaikutuksesta pois muuttaneiden määrä ja/tai korvaukset hankekohtaisesti eriteltyinä |
Taloudellinen tulos | Johtamisen periaatteet Yritystalouden ja rahoitustoiminnan periaatteet Rahoitustoiminnan politiikka |
Luottoluokitus Osingonmaksukyky Kustannustehokkuus |
Taloudelliset tulokset | G4-EC1 Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen G4-EC4 Valtiolta saadut avustukset |
Hankintakäytännöt | Fingridin yritysvastuuvaatimukset toimittajille Hankintapolitiikka |
Poikkeamat tilaajavastuu- tai työsuhdeasioissa | Ostokäytännöt | G4-12 Toimitusketjun kuvaus Fingridin oma mittari: poikkeamat tilaajavastuu- tai työsuhdeasioissa |
Kantaverkon kehittäminen ja turvallisuus | Kantaverkon kehittämisen ja kunnonhallinnan periaatteet Käyttövarmuuden hallinnan politiikka Yritysturvallisuuspolitiikka Verkon suunnittelu-, rakentamis- ja kunnonhallintapolitiikat |
Investointien toteutuminen Kunnossapidon tehokkuus: sijoitus kansainvälisessä vertailussa (ITOMS, ITAMS) Työtapaturmataajuus Ympäristöpoikkeamat |
Työterveys ja –turvallisuus Työllistäminen Asiakkaiden terveys ja turvallisuus Määräystenmukaisuus (ympäristö) Luonnon monimuotoisuus Jätteet |
G4-LA6 Tapaturmat ja poissaolot EU18 Työturvallisuus-koulutukseen osallistuneiden alihankkijoiden ja urakoitsi-joiden työntekijöiden osuus EU25 Ulkopuolisiin kohdistuneet vahingot sekä vahinkoihin liittyvät oikeudenkäynnit ja korvaukset Fingridin oma mittari Ympäristöpoikkeamat G4-EN29 Merkittävien ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkomiseen liittyvien sakkojen rahamääräinen arvo määrä sekä ei-rahallisten sanktioiden lukumäärä G4-EN11 Omistetut, vuokratut tai hallinnoidut toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta rikkailla alueilla G4-EN23 Jätteet |
Sähkömarkkinoiden toimivuus | Sähkömarkkinoiden edistämisen periaatteet Häviösähkön hankintapolitiikka Siirtojenhallintapolitiikka |
Sähkömarkkinoiden keskeisten kehittämishankkeiden ja palveluiden toteutuminen | Asiakkaiden yksityisyyden suoja | G4-PR8 Asiakkaiden yksityisyyden suojan rikkomiseen ja asiakastietojen hävittämiseen liittyvät valitukset |
Avoin, yhteisöllinen, uudistuva ja tavoitteellinen työyhteisö | Johtamisen periaatteet Henkilöstöpolitiikka Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma |
Työilmapiiri: henkilöstötutkimuksen tulos Johtaminen: sijoittuminen Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa |
Työllistäminen Koulutus Monimuotoisuus ja tasavertaiset mahdollisuudet |
G4-10 Henkilöstön ja urakoitsijoiden määrä työsuhteen ja työsopimuksen mukaan, alueellisesti ja sukupuolen mukaan jaoteltuna, sisältäen EU17 G4-11 Työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö G4-LA1 Uuden palkatun henkilöstön kokonaismäärä ja osuus sekä henkilöstön vaihtuvuus jaoteltuna ikäryhmittäin, sukupuolen mukaan ja alueittain EU15 Eläkkeelle jäävien osuus seuraavien 5 ja 10 vuoden aikana G4-LA9 Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden, jaoteltuna sukupuolen mukaan ja henkilöstöryhmittäin G4-LA10 Osaamisen kehittämisen ja elinikäisen oppimisen ohjelmat G4-LA11 Suoritusarvionnit ja kehityskeskustelut G4-LA12 Organisaation hallintoelinten kokoonpano ja henkilöstön jakauma henkilöstöryhmittäin jaoteltuna sukupuolen, ikäryhmän, vähemmistöryhmän ja muiden monimuotoisuuteen liittyvien tekijöiden mukaisesti |
Yhtiön toimintaperiaatteet | Fingridin toimintaperiaatteet Johtamisen periaatteet Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan periaatteet Henkilöstöpolitiikka Tietoturvapolitiikka |
Toimintaperiaatteiden verkkokoulutuksen läpäiseminen | Liiketoiminnan eettisyys Syrjinnän kielto Lahjonnan ja korruption vastaisuus Poliittinen vaikuttaminen Kilpailun rajoittaminen Määräystemukaisuus (yhteiskunta) |
G4-56 Arvot ja liiketoimintaperiaatteet G4-57 Toiminnan eettisyyteen ja lainmukaisuuteen liittyvä neuvonanto G4-58 Epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittaminen G4-HR3 Syrjintätapausten lukumäärä ja niihin liittyvät korjaavat toimenpiteet G4-SO5 Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet G4-SO6 Poliittisten tukien kokonaisarvo jaoteltuna maittain ja edunsaajittain G4-SO7 Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet G4-SO8 Merkittävät lakien ja säännösten rikkomuksiin liittyvät sakot ja muut sanktiot |
ERITYINEN PERUSSISÄLTÖ | |||||||||||||
Tunnus | GRI:n sisältö | Sijainti | Lisätiedot | ||||||||||
Johtamistapa | |||||||||||||
G4-DMA | Yleinen johtamistavan kuvaus | Strategia Fingridin strategiset tavoitteet ja mittarit Henkilöstö Yritysvastuu Ympäristö Hallinto- ja ohjausjärjestelmä Hallituksen toimintakertomus |
|||||||||||
TALOUDELLINEN VASTUU | |||||||||||||
Taloudelliset vaikutukset | |||||||||||||
G4-EC1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen, € |
Tuotot asiakkailta | 2016 | 2015 | 2014 | ||
Liikevaihto | 586 119 500 | 600 224 476 | 567 155 225 | ||
Muut liiketoiminnan tuotot | 12 688 847 | 5 199 164 | 4 619 211 | ||
Saadut avustukset | -282 023 | -199 475 | -199 534 | ||
Osinkotuotot | 564 840 | 555 518 | 345 805 | ||
Tuotot sijoituksista ja lainoista | 688 991 | 623 881 | 1 035 098 | ||
Yhteensä | 599 780 155 | 606 403 565 | 572 955 805 | ||
Maksut toimittajille | |||||
Ostetut, materiaalit ja palvelut | 248 358 502 | 240 642 741 | 264 304 258 | ||
Omakäyttö-sähkön sähkövero | -18 978 | -9 858 | -9 766 | ||
Muut kulut | 30 585 523 | 82 287 655 | 48 148 708 | ||
Käyvän arvon muutokset | 35 444 373 | -24 275 675 | 6 171 081 | ||
Vapaaehtoiset sivukulut ja kulukorvaukset (ei koulutus) | -1 533 407 | -1 406 409 | -1 323 771 | ||
Kiinteistöverot | -409 145 | -393 259 | -427 408 | ||
Lahjoitukset | -32 424 | -79 538 | -190 656 | ||
Yhteensä | 312 394 445 | 296 765 659 | 316 672 447 | ||
Korvaukset henkilöstölle | |||||
Palkat, palkkiot ja sosiaalikulut | 28 597 902 | 25 804 350 | 24992709 | ||
Vapaaehtoiset sivukulut ja kulukorvaukset (ei koulutus) | 1 533 407 | 1 406 409 | 1 323 771 | ||
Yhteensä | 30 131 309 | 27 210 758 | 26 316 480 | ||
Korvaukset rahoittajille ja osakkeen-omistajille | |||||
Osinko* | 97 999 992 | 90 000 004 | 65 000 001 | ||
Rahoituskulut | 21 058 652 | 22 738 413 | 24 021 610 | ||
Yhteensä | 21 058 652 | 112 738 417 | 89 021 611 | ||
Yleishyödylliset panokset ja verot | |||||
Tilikaudelta maksettava tulovero | 25 780 172 | 30 807 079 | 20 202 952 | ||
Kiinteistövero | 409 145 | 393 259 | 427 408 | ||
Omakäyttösähkön sähkövero | 18 978 | 9 858 | 9 766 | ||
Annetut lahjoitukset ja sponsorointi | 32 424 | 79 538 | 190 656 | ||
Yhteensä | 26 240 719 | 31 289 733 | 20 830 781 | ||
Fingridin toiminnan kehittämiseen jätetty jakamaton lisäarvo | 209 955 030 | 138 398 998 | 120 114 486 | ||
*) = Vuoden 2016 osinko hallituksen esitys yhtiökokoukselle |
G4-EC4 | Valtiolta saadut avustukset | Tilinpäätös, liitetieto 2. Muut liiketoiminnan tuotot, Tilinpäätös, konsernin rahavirtalaskelma |
2016 | 2015 | 2014 | |
Tekes | 75 714 | 34 475 | 66 181 |
Huoltovarmuuskeskus | 145 000 | 145 000 | 130 000 |
Real-Smart (EU) | 3 353 | ||
EU investointi-avustus | 15 000 000 | 19 935 000 | |
Muut avustukset | |||
Yhteensä | 262 023 | 15 179 475 | 20 134 539 |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||||||||||||
G4-EC8 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus | Sähköjärjestelmä |
|||||||||||
Ostokäytännöt | |||||||||||||
G4-DMA | Hallituksen toimintakertomus Strategia Yritysvastuu Yritysvastuun GRI-tunnusluvut |
Ks. G4-12. | |||||||||||
Sähkön saatavuus ja toimitusvarmuus | |||||||||||||
G4-DMA | Kantaverkon kehittäminen ja ylläpito | ||||||||||||
Kysyntäjousto | |||||||||||||
G4-DMA | Sähköjärjestelmä Sähkömarkkinat |
||||||||||||
Tutkimus ja kehitys | |||||||||||||
G4-DMA | Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta | ||||||||||||
Järjestelmätehokkuus | |||||||||||||
EU12 | Siirto- ja jakeluhäviöt | Sähköjärjestelmä | Ks. myös G4-EN4. | ||||||||||
YMPÄRISTÖVAIKUTUKSET | |||||||||||||
Energia | |||||||||||||
G4-EN3 ja G4-EN4 | Organisaation oma energiankulutus ja organisaation ulkopuolinen energiankulutus | 7, 8 |
ENERGIAN KULUTUS | ||||
Suora | 2016 | 2015 | 2014 | |
Kevyt polttoöljy | t | 3 217 | 2 068 | 3 289 |
GJ | 138 320 | 88 905 | 140 757 | |
Epäsuora | ||||
Sähkönsiirron energiahäviöt | GWh | 1 270 | 1 380 | 1 266 |
GJ | 4 572 000 | 4 968 431 | 4 558 700 | |
Hankittu nopea häiriöreservisähkö | GWh | 1,3 | 3,4 | 0,5 |
GJ | 4 676 | 12 700 | 1 937 | |
Varavoimalaitosten omakäyttösähkö | GWh | 9,9 | 9,4 | 9,2 |
GJ | 35 724 | 33 719 | 33 195 | |
Varavoimalaitosten kaukolämpö | GWh | 0,6 | 0,6 | 0,7 |
GJ | 2 319 | 2 242 | 2 610 | |
Fingridin ympäristötietojen raportointi kattaa koko yhtiön, lukuun ottamatta sähköasemien sähkön sekä toimitilojen sähkön ja lämmön kulutustietoja ja näihin liittyviä hiilidioksidipäästöjä. Edellä mainittujen tietojen osalta tietojen keruuta tullaan kehittämään tulevina vuosina. Palvelutoimittajien tekemien kuljetusten päästömäärät eivät sisälly raportointiin. Fingrid ei omista autokalustoa. |
Luonnon monimuotoisuus | |||||||||||||
G4-EN11 | Omistetut, vuokratut tai hallinnoidut toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta rikkailla alueilla | 8 |
2016 | 2015 | 2014 | ||
Kantaverkon voimajohtoja luonnonsuojelu- tai Natura-alueilla 1) | km | 257 | 260 | 240 |
Raportoitu johtokilometrit luonnonsuojelu- ja Natura-alueilla. | ||||
1) Noin 2 % Fingridin voimajohdoista sijaitsee luonnonsuojelu- tai Natura-alueilla. Suomen pinta-alasta oli vuonna 2016 suojeltu noin 9 %. |
Päästöt | |||||||||||||
G4-EN15 | Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 1) |
7, 8 |
Suorat päästöt (Scope 1) | ||||
2016 | 2015 | 2014 | ||
Varavoima-laitosten polttoaineet, tCO2 | 10 326 | 6 502 | 10 660 | |
Sähköasemien rikkiheksafluoridi, tCO2-ekv |
479 | 1 459 | 342 | |
Yhteensä, tCO2-ekv1) | 10 805 | 7 961 | 11 000 | |
1) Tilastokeskuksen mukaan koko Suomen CO2-ekv-päästöt vuonna 2015 olivat 55,6 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Fingridin päästöjen osuus koko Suomen CO2-päästöistä vuonna 2015 oli noin 0,1 ‰. Fingridin hiilidioksidipäästölaskenta perustuu EU-ETS-päästökauppalaskentaan sekä kansainvälisen GHG protocol -standardin periaatteisiin. Fingridin hiilidioksidilaskennassa käytetyt päästökertoimet perustuvat Tilastokeskuksen viimeisimpiin kertoimiin, Suomen keskimääräisiin sähkön hankinnan ja kaukolämmön tuotannon päästökertoimiin sekä IPCC 2007 (AR4) GWP -kertoimiin. Sähkön CO2-päästöjen laskennassa käytetään viiden viimeisen tilastoidun vuoden liukuvaa keskiarvoa. Vuoden 2016 päästöt on laskettu käyttäen Tilastokeskuksen julkaisemaa päästökerrointa 209 kg CO2/MWh. Kaukolämmön hiilidioksidipäästö on laskettu käyttäen Energiateollisuus ry:n julkaisemaa kolmen viimeisimmän tilastoidun vuoden päästökerrointa 183 kg CO2/MWh. |
G4-EN16 | Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 2) | 7, 8 |
Epäsuorat päästöt (Scope 2) | ||||
2016 | 2015 | 2014 | ||
Siirtohäviöt, tCO2-ekv | 265 430 | 303 626 | 354 800 | |
Hankittu nopea häiriöreservisähkö, tCO2-ekv | 775 | 897 | 122 | |
Varavoimalaitosten omakäyttösähkö, tCO2-ekv |
2 074 | 2 061 | 2 096 | |
Varavoimalaitosten kaukolämpö, tCO2-ekv | 118 | 116 | 152 | |
Yhteensä, tCO2-ekv | 268 397 | 306 700 | 357 170 |
G4-EN17 | Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (Scope 3) | 7, 8 |
Muut epäsuorat päästöt (Scope 3) | ||||
2016 | 2015 | 2014 | ||
Liikematkustaminen (lennot ja kilometrikorvatut työmatkat), tCO2-ekv | 694 | 752 | 552 | |
Yhteensä, tCO2-ekv | 694 | 7521) | 552 | |
1) Vuoden 2015 laskentaan sisällytetty CH4- ja N20-päästöt. |
G4-EN21 | NOx ja SOx päästöt sekä muut merkittävät päästöt ilmaan | 8 |
Varavoimalaitosten rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöt | ||||
2016 | 2015 | 2014 | ||
tonnia | tonnia | tonnia | ||
Rikkidioksidi, SO2 | 0,80 | 0,48 | 1,45 | |
Typenoksidit, NOx | 61 | 40 | 62 | |
Jätevedet ja jätteet | |||||||||||||
G4-EN23 | Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti | 8 |
Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
tonnia | tonnia | tonnia | |
Kokonaisjätemäärä | 7 397 | 6 052 | 3 678 |
Vaarallista jätettä | 481 | 333 | 412 |
Kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön | 5 275 | 4 770 | 3 128 |
Muuhun hyödyntämiseen, esim. maarakentamisessa | 1 195 | 955 | 430 |
Polttoon jätevoimalassa | 40 | 37 | 3 |
Loppusijoitukseen, esim. kaatopaikka | 887 | 290 | 117 |
G4-EN24 | Merkittävien vuotojen määrä ja suuruus | Hallituksen toimintakertomus Ympäristö |
Toimintavuonna yhtiön toiminnassa ilmeni yksi merkittä ympäristöpoikkeama | ||||||||||
Määräystenmukaisuus | 8 | ||||||||||||
G4-EN29 | Merkittävien ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkomiseen liittyvien sakkojen rahamääräinen arvo sekä ei-rahallisten sanktioiden lukumäärä | Ei sakkoja tai sanktioita raportointikaudella. | |||||||||||
SOSIAALISET VAIKUTUKSET, HENKILÖSTÖ JA TYÖOLOT | |||||||||||||
Työllistäminen | 6 | ||||||||||||
G4-LA1 | Uuden palkatun henkilöstön kokonaismäärä ja osuus sekä henkilöstön vaihtuvuus jaoteltuna ikäryhmittäin, sukupuolen mukaan ja alueittain |
TYÖSUHTEET | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Uusia vakituisia työsuhteita | 15 | 10 | 23 |
Päättyneiden työsuhteiden määrä | 7 | 7 | 5 |
Eläkkeelle jääneet | 3 | 8 | 3 |
Keskimääräinen eläköitymisikä | 65 | 65 | 63 |
Keskimääräinen työsuhteen pituus* (v) | 10,3 | 8,3 | 8,9 |
Irtisanottujen määrä | 0 | 0 | 0 |
Tulovaihtuvuus | 5,15 % | 3,57 % | 8,16 % |
Lähtövaihtuvuus | 3,44 % | 4,64 % | 2,84 % |
Tulo- ja lähtövaihtuvuusprosentteja ei raportoitu ikäryhmittäin ja sukupuolittain. Raportoitu absoluuttiset luvut ja vaihtuvuuden vähäisyyden johdosta jätetty prosenttiosuudet raportoimatta. | |||
* Fingrid perustettiin 1996, operatiivinen toiminta käynnistyi 1997 ja henkilöt siirtyivät yhtiön palvelukseen vanhoina työntekijöinä. | |||
UUDET VAKITUISET TYÖSUHTEET JAOTELTUNA IKÄRYHMITTÄIN | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
henkilöä | henkilöä | henkilöä | |
Alle 29 .v | 2 | 3 | 5 |
30-39 v. | 7 | 4 | 12 |
40-49 v. | 5 | 2 | 6 |
50-59 v. | 1 | 1 | 0 |
60–69 v. | 0 | 0 | 0 |
PÄÄTTYNEIDEN VAKITUISTEN TYÖSUHTEIDEN MÄÄRÄ IKÄRYHMITTÄIN | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
henkilöä | henkilöä | henkilöä | |
Alle 29 .v | 1 | 0 | |
30-39 v. | 5 | 3 | 3 |
40-49 v. | 1 | 2 | 2 |
50-59 v. | 0 | 2 | 0 |
60–69 v. | 3 | 6 | 3 |
EU15 | Eläkkeelle jäävien osuus seuraavien 5 ja 10 vuoden aikana | Eläkkeelle jäävien osuus seuraavien 5 vuoden aikana %: | 13 % | Toimihenkilöt | 3 % | Ylemmät toimihenkilöt | 97 % | ||||||
Eläkkeelle jäävien osuus seuraavien 10 vuoden aikana %: | 24 % | Toimihenkilöt | 4 % | Ylemmät toimihenkilöt | 96 % | ||||||||
*Arvio eläkkeelle jäävien osuudesta perustuu lakisääteisen eläkejärjestelmän alimpaan mahdolliseen ikään jäädä vanhuuseläkkeelle. | |||||||||||||
EU17 | Alihankkijoiden ja urakoitsijoiden rakennus-, käyttö- ja kunnossapitotehtävissä toimivien työntekijöiden työpäivien määrä | Raportoitu palvelutoimittajien kokonaistyöaika. Ks. G4-10 (add). | |||||||||||
EU18 | Työturvallisuuskoulutukseen osallistuneiden alihankkijoiden ja urakoitsijoiden työntekijöiden osuus | Kantaverkon kehittäminen ja ylläpito | Raportoitu työturvallisuuden kehityshankkeesta. | ||||||||||
Työterveys ja -turvallisuus | 6 | ||||||||||||
G4-LA6 | Tapaturmatyypit, tapaturmataajuus, ammattitautitaajuus, menetetyt työpäivät, poissaolot ja työhön liittyvät kuolemantapaukset jaoteltuna alueittain ja sukupuolen mukaan | Kantaverkon kehittäminen ja ylläpito Henkilöstö Hallituksen toimintakertomus |
TYÖTAPATURMIEN MÄÄRÄ JA SAIRAUS-POISSAOLOT | ||||||
2016 | 2015 | 2014 | ||||
Sairauspoissaoloprosentti | 1% (3,4pv/hlö) | 2 % (3,6pv/hlö) | 2 % (3,6 pv/hlö) | |||
Työpaikka | Työmatka | Työpaikka | Työmatka | Työpaikka | työmatka | |
Poissaoloon johtaneita tapaturmia | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ei poissaoloa aiheuttaneita tapaturmia | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 |
Tapaturmataajuus (tapaturmia/ miljoona työtuntia)* | 0 | 0 | 2,1 | 0 | 0 | 0 |
Työhön liittyvät kuolemantapaukset | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ammattitaudit | Ei tapauksia | Ei tapauksia | Ei tapauksia | |||
* Nolla tapaturmaa -foorumin kriteerien mukainen tapaturmataajuus. | ||||||
Ei todettuja ammattitautitapauksia vuonna 2016. Raportoitu tapaturmien lukumäärä ja tapaturmataajuus, kuolemantapaukset sekä sairauspoissaoloprosentti |
G4-LA6 (add.) | Urakoitsijoiden ja alihankkijoiden suoriutuminen terveyteen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa | Kantaverkon kehittäminen ja ylläpito | Raportoitu tapaturmien lukumäärä ja vakavuus, tapaturmataajuus sekä kuolemantapaukset | ||||||||||
Koulutus | 6 | ||||||||||||
G4-LA9 | Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden, jaoteltuna sukupuolen mukaan ja henkilöstöryhmittäin |
KOULUTUSTUNNIT HENKILÖSTÖ-RYHMITTÄIN JA SUKUPUOLEN MUKAAN | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
h | h | h | |
Koulutustunnit sukupuolen mukaan, Naiset | 40 | 32 | 31 |
Koulutustunnit sukupuolen mukaan, Miehet | 34 | 40 | 32 |
Koulutustunnit henkilöstöryhmittäin, toimihenkilöt | 21 | 23 | 26 |
Koulutustunnit henkilöstöryhmittäin, ylemmät toimihenkilöt | 38 | 40 | 32 |
VAKITUISEN HENKILÖSTÖN KOULUTUSASTE | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Perus- ja keskiaste | 21 | 21 | 24 |
Alin korkea-aste | 34 | 33 | 34 |
Alempi korkeakouluaste | 104 | 101 | 102 |
Ylempi korkeakouluaste | 123 | 116 | 114 |
Tutkijakoulutus | 9 | 9 | 7 |
Koulutuspäiviä/hlö | 5 | 5 | 4 |
G4-LA10 | Osaamisen kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyvät ohjelmat, jotka tukevat henkilöstön jatkuvaa työllisyyttä ja antavat tukea työsuhteen päättymistilanteissa | Henkilöstö | 6 | ||||||||||
G4-LA11 | Säännöllisten suoritusarviointien ja kehityskeskustelujen piirissä olevan henkilöstön osuus |
KEHITYS-KESKUSTELUT | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Osallistui, % | 99 | 99 | 99 |
Kehityskeskustelut koskevat kaikkia vakituisia työntekijöitä. Kaksi kertaa vuodessa käytävät kehityskeskustelut sisältävät keskustelun henkilökohtaisista tavoitteista ja tuloksista sekä henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. Raportoitu kokonaisosuus. |
Monimuotoisuus ja tasavertaiset mahdollisuudet | 6 | ||||||||||||
G4-LA12 | Organisaation hallintoelinten kokoonpano ja henkilöstön jakauma henkilöstöryhmittäin jaoteltuna sukupuolen, ikäryhmän, vähemmistöryhmän ja muiden monimuotoisuuteen liittyvien tekijöiden mukaisesti | Hallinto- ja ohjausjärjestelmä |
VAKITUISEN HENKILÖSTÖN IKÄJAKAUMA | |||
2016 | 2015 | 2014 | |
Alle 29 v. | 25 | 22 | 19 |
30-39 v. | 80 | 81 | 86 |
40-49 v. | 91 | 86 | 83 |
50-59 v. | 76 | 75 | 75 |
60-69 v. | 19 | 16 | 19 |
Keskimääräinen ikä | 44 | 44 | 44 |
SUKUPUOLI-JAKAUMA HENKILÖSTÖ-RYHMITTÄIN | ||||||
2016 | 2015 | 2014 | ||||
Miehet | Naiset | Miehet | Naiset | Miehet | Naiset | |
Hallitus | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
Johto | 6 | 2 | 7 | 1 | 7 | 1 |
Ylemmät toimihenkilöt | 213 | 57 | 203 | 56 | 207 | 54 |
Toimihenkilöt | 1 | 12 | 1 | 12 | 1 | 12 |
Raportoitu hallituksen ja henkilöstöryhmien sukupuolijakauma. Raportoitu vakituisen henkilöstön ikäjakauma. (lukumäärät) |
SOSIAALISET VAIKUTUKSET, IHMISOIKEUDET | |||||||||||||
Syrjinnän kielto | 6 | ||||||||||||
G4-HR3 | Syrjintätapausten lukumäärä ja niihin liittyvät korjaavat toimenpiteet | Ei syrjintätapauksia raportointikaudella. | |||||||||||
SOSIAALISET VAIKUTUKSET, YHTEISKUNTA | |||||||||||||
Paikallisyhteisöt | 1 | ||||||||||||
EU22 | Yhtiön toiminnan vaikutuksesta pois muuttaneiden määrä ja/tai korvaukset hankekohtaisesti eriteltyinä | Tarkoituksenmukaisen johtosuunnittelun varmistamiseksi ostettiin yksi asuinkiinteistö. | |||||||||||
Korruption vastaisuus | 10 | ||||||||||||
G4-SO5 | Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet | Ei korruptiotapauksia raportointikaudella. | |||||||||||
Poliittinen vaikuttaminen | 10 | ||||||||||||
G4-SO6 | Poliittisten tukien kokonaisarvo jaoteltuna maittain ja edunsaajittain | Fingrid ei suoraan tai välillisesti tue uskonnollista tai poliittista toimintaa, käsittäen myös ei-rahalliset tuet. | |||||||||||
Kilpailun rajoittaminen | |||||||||||||
G4-SO7 | Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet | Ei kilpailuoikeudellisiin asioihin liittyviä oikeustoimia raportointikaudella. | |||||||||||
Määräystenmukaisuus | |||||||||||||
G4-SO8 | Merkittävät lakien ja säännösten rikkomuksiin liittyvät sakot ja muut sanktiot | Ei sakkoja tai sanktioita raportointikaudella. | |||||||||||
SOSIAALISET VAIKUTUKSET, TUOTEVASTUU | |||||||||||||
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | |||||||||||||
EU25 | Ulkopuolisiin kohdistuneet vahingot sekä vahinkoihin liittyvät oikeudenkäynnit ja korvaukset | Sähköjärjestelmä | Tiedossa kaksi vahinkoa raportointikaudella. | ||||||||||
Saatavuus | |||||||||||||
EU28 | Sähkönjakeluhäiriöiden esiintymistiheys | Sähköjärjestelmä | |||||||||||
EU29 | Sähkönjakeluhäiriöiden keskimääräinen kesto | Sähköjärjestelmä | |||||||||||
Tuote- ja palvelutiedot | |||||||||||||
G4-PR5 | Asiakastyytyväisyystutkimusten tulokset | Asiakkaat | |||||||||||
Asiakkaiden yksityisyyden suoja | |||||||||||||
G4-PR8 | Asiakkaiden yksityisyyden suojan rikkomiseen ja asiakastietojen hävittämiseen liittyvät valitukset | Ei sakkoja tai sanktioita raportointikaudella. |